روش های ساده برای افزایش قد کودکان

به عنوان بخشی از یک رژیم سالم پروتئین بدون چربی را در وعده‌های خود قرار دهید برای مثال از مرغ، گوشت، سویا، ماهی و محصولات لبنی استفاده کنید. این پروتئین‌ها به ساخت عضلات کمک کرده، استخوان‌ها را تقویت و باعث تحریک هورمون‌های رشد در بدن می‌شود.

عوامل مختلفی روی قد تاثیر می‌گذارند از جمله وراثت، نژاد و سلامت کلی اجتماع. بیشتر والدین مایلند کودک قد بلند داشته باشند. راهکار‌های پزشکی و دارویی بسیاری برای افزایش قد در کودکان وجود دارد، اما اکثر پدران و مادران درصدد یافتن راه‌هایی غیر دارویی و خانگی برای افزایش قد کودکان هستند.به نقل از بانوی شهر راه‌های افزایش قد در کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

راهکار‌ها:

دو راهکار کلی برای افزایش قد درکودکان وجود دارد. اول اینکه رژیم غذایی مناسب داشته باشند و دوم اینکه تمرینات ورزشی منظم و برنامه ریزی شده انجام دهند. در رابطه با هریک از این دو روش نکاتی را بایستی رعایت نمود:

تغذیه مناسب:

اولین راه برای داشتن قد ایده آل و نرمال رعایت رژیم غذایی مناسب است. اگر خواهان قدبلندی برای فرزندتان هستید او را از مصرف غذا‌های ناسالم مانند فست فود و تنقلات (همبرگر، نوشابه و چیپس و …) منع و رژیم غذایی سالم را جایگزین آن کنید. تلاش کنید انواع مختلفی از مواد غذایی مغذی را در وعده‌های غذایی خود داشته باشید؛ ترکیبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین.

پروتئین:

به عنوان بخشی از یک رژیم سالم پروتئین بدون چربی را در وعده‌های خود قرار دهید برای مثال از مرغ، گوشت، سویا، ماهی و محصولات لبنی استفاده کنید. این پروتئین‌ها به ساخت عضلات کمک کرده، استخوان‌ها را تقویت و باعث تحریک هورمون‌های رشد در بدن می‌شود.

روی:

مطالعات نشان می‌دهد مصرف روی تاثیر زیادی در تحریک هورمون‌های رشد دارد، بنابراین سعی کنید در رژیم غذایی موادی که سرشار از روی هستند مانند جوانه گندم، دانه کدو، بادام زمینی و کدو تنبل را بگنجانید.

به طور کلی بخش قابل توجهی از روی در بافت عضلانی، استخوان‌ها و کبد تجمع یافته و مقداری از آن هم در مو، ناخن و پوست یافت می‌شود. دیده شده کودکانی که کوتاهی قد تغذیه‌ای داشته اند با مکمل روی رشد بهتری کرده اند.

منابع روی:

به طور کلی منابع غذایی که حاوی پروتئین هستند منبع خوبی از روی هم هستند. جگر و انواع گوشت قرمز، گوشت سفید (نه به اندازه گوشت قرمز)، تخم مرغ، لوبیا، عدس، غلات سبوس دار، لبنیات، مغز‌های گردو، بادام و فندق. سعی کنید بیشتر از منابع حیوانی استفاده کنید، زیرا جذب روی از منابع حیوانی به مراتب ساده‌تر از منابع گیاهی است.

کلسیم:

کلسیم یکی از عوامل اصلی رشد استخوان هاست. شیر غنی‌ترین منبع کلسیم است. سعی کنید بیشتر از موادی که ویتامین D. و کلسیم دارند استفاده کنید. محصولات لبنی و سبزیجاتی که برگ سبز دارند منبع خوبی برای کلسیم هستند.

تمرین ورزشی:

انجام منظم تمرین ورزشی و کششی موجب افزایش قد در کودکان می‌شود.

از کودک بخواهید کنار دیوار بایستد و دستان خود را بالا برده و تا جایی که می‌تواند آن‌ها را بکشد. سپس روی زمین نشسته و پا‌های خود را به طرف جلو بکشد. این حرکات برای افزایش طول ستون فقرات کمک کرده و به افزایش قد منجر می‌شود. به طور مرتب روزانه ۵ تا ۱۰ بار این حرکت را انجام دهد.

داشتن برنامه‌ای منظم برای حرکاتی همچون آویزان شدن از میله‌ها و تمرین‌های بارفیکسی، موجب کشیده شدن و رشد ستون فقرات می‌شود.

انجام ورزش‌هایی همچون شنا، دویدن، والیبال، بسکتبال و یوگا در سنین کودکی موجب تقویت عضلات و رشد استخوان‌ها شده و در افزایش قد کودکان موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *